BAB
I
PENDAHULUAN
1. LATAR BELAKANG
Dengan
adanya pembahasan tentang prosa tradisional Banjar ini kita dapat mempelajari
apa itu prosa tradisional Banjar, jenis-jenis prosa tradisional Banjar,
legenda, mite, dan dongeng beserta contoh-contohnya.
2. RUMUSAN MASALAH
a. apa
itu pengertian prosa tradisional Banjar?
b. apa
itu pengertian legenda dan contohnya?
c. apa
itu pengertian mite dan contohnya?
d. apa
itu pengertian dongeng dan contohnya?
3. BATASAN MASALAH
a. menjelaskan
pengertian prosa tradisional Banjar.
b. menjelaskan
pengertian legenda dan contohnya.
c. menjelaskan
pengertian mite dan contohnya.
d. menjelaskan
pengertian dongeng dan contohnya.
4. TUJUAN
a. memahami
pengertian prosa tradisional Banjar.
b. memahami
legenda dan contohnya.
c. memahami
pengertian mite dan contohnya.
d. memahami pengertian dongeng dan contohnya.
BAB
II
PEMBAHASAN
Prosa tradisional Banjar adalah prosa
atau cerita rakyat yang berasal dari Kalimantan selatan yang mengandung unsur
budaya Banjar. Prosa tradisional Banjar meliputi tiga jenis yakni legenda,
mite, dan dongeng. Dilihat dari segi isi, prosa tradisional Banjar semuanya ada
yang termasuk sastra sejarah dan ada juga sastra undang-undang. Dilihat dari
segi pengaruh, prosa tradisional Banjar ada yang masih asli, namun banyak juga
yang mendapat pengaruh sastra Hindu, pengaruh sastra peralihan dan pengaruh
sastra Islam.
a.
Legenda
Legenda merupakan
cerita yang oleh masyarakat tradisional dianggap benar-benar terjadi. Karena
dianggap benar-benar terjadi maka legenda disebut juga sebagai sejarah rakyat. Di
samping sebagai sejarah rakyat, legenda disebut juga sebagai cerita asal usul,
karena di dalam legenda ada bagian yang menceritakan tentang asal-usul,
misalnya, asal-usul batu yang berbentuk kapal di objek wisata Pagat dikatakan
berasal dari kapal raden pangantin yang menjadi batu. Walau demikian, dalam
sastra Banjar, tidak semua legenda berisi cerita asal-usul suatu kejadian.
Perihal yang
diceritakan dalam legenda Banjar sangat bervariasi , ada cerita tentang
adal-usul nama-nama, seperti cerita asal-usul nama kampung Tajau pecah dan
asal-usul tentang padatuan (keturunan/ silsilah), namun ada pula cerita lain
yang bukan asal-usul namun segenap isi ceritanya dipercaya oleh masyarakat. Legenda
itu misalnya adalah legenda yang berisi cerita tentang seorang tokoh yang
berjasa dalam membela kampung halamannya, tentang seorang tokoh yang berjasa
dalam membuka suatu hutan belantara sehingga menjadi sebuah perkampungan yang
berdiri hingga sekarang, dan tentang seorang tokoh yang berjasa dalam
menyiarkan dan mengajarkan agama (Islam).
Sebagai sejarah rakyat,
maka semua isi cerita legenda dianggap oleh masyarakat cerita sebagai hal yang
benar-benar terjadi. Legenda penuh dengan peristiwa-peristiwa pralogis, walau
demikian, bagi masyarakat yang tidak banyak memiliki sumber-sumber tertulis (seperti
prasasti), bangunan-bangunan kuno bersejarah (seperti candi), dan bukti-bukti
fisik sejarah menurut ilmu sejarah, maka
legenda dapat dijadikan sumber penting untuk bahan dasar yangbersifat
pendahuluan untuk menelusuri sejarah
yang sesungguhnya.
Sebagai sejarah rakyat,
legenda sangat berpengaruh terhadap pemikiran rakyat. Masyarakat tradisional, tanpa reserve
menerima semua cerita sebagai suatu kebenaran, bukan dongeng. Mereka tidak
sekedar menyanjung tokoh protagonist dan mencela tokoh antagonis, tetapi
memperlakukan tokoh-tokoh itu sebagai model person (manusia ideal ) yang patut
menjadi contoh teladan. Tokoh itu dikenang hingga sekarang.
Tokoh legenda adalah
seorang manusia biasa yang boleh jadi seorang yang sakti, pintar dan bijaksana
dan atau memiliki kedua sifat itu sekaligus. Untuk melegitimasi seorang
pengarang menggambarkan tokohnya itu dengan gaya yang sangat berlebihan
(hiperbola), seperti keturunan dewa,muncuk disela buih, turun dari langit, dan
sebagainya. Semua itu agar tokoh legenda menjadi lebih disegani, dihormati dan
ditaati segala apa yang diperintahkannya.
Semua daerah yang ada
di kawasan Banjar mempunyai legenda masing-masing. Salah satu legenda di Hulu
Sungai Selatan adalah Datu Naga, di Hulu Sungai Tengah adalah Raden Pangantin,
di Amuntai adalah hikayat Lambung Mangkurat, legenda tentang datu-datu yang
membangun kampung dan menyebarkan agama di Tapin (Rantau) dan Pelaihari dan
lain-lain.
contoh
1.
Kisah Asal Muasal Wadai Kelepon
(Kalalapun)
Wadai
kalalapun nang ada wayahini tu pamulaannya kada sama wan bahari, bulat-bulat,
di dalamnya behinti gula habang. Mun sudah masak imbahtu diracahi parutan
nyiur. Wadai nang kaitu jar urang Martapura ngarannya kelepon atawa kalalapun
jar urang hulu sungai manyambat.
Kisah
asal muasal wadai ne kaini:
Jaman
bahari tu ada dua baranak nang hidup baduaan. Takesah umanya si anak rahatan
garing. Sidin ne bakahandak handak mamakan wadai. Bahari tu kada kaya wayahini,
bila handak maulah wadai banyak macamannya. Bahari mun meulah wadai cukup
mambuat baras ka dalam lasung, imbahtu ditutuk, mun parak jadi galapung, lalu
dibuati gula habang wan racahan nyiur nang halus-halus, imbahtu hanyar ditutuk
(ditumbuk) pulang sampai likat. Mun sudah likat hanyar wadai nang ditutuk tadi
diambil wan sinduk. Wadai nang kaya ne dingarani wadai masak lasung, rasanya
nang kaya lamak-lamak manis wan nyaman.
Anaknya
nang disuruh umanya maulah wadai tadi lalu manuju dapur. Imbahtu inya manjarang
banyu di kuantan. Sambil mahadangi banyu masak, inya meambil lasung gasan
manutuk lakatan gasan maulah wadai. Imbah lasung dibalik, takajut nang anak
imbah malihat kala (kalajengking) di lasung nang handak dibarasihi.
Tagana
nang anak antara takutan wan wani imbah malihat binatang tadi. Imbah lawas
tadiam, si uma nang kadada mandangar si anak manutuk baras, lalu mangiyau, “Ui
Luh! Lambatnya pang, nangapa nang kam gawi?”
“Hadangi
satumat,” jar nang anak imbah takajut mandangar bihawan umanya. Nang badiam
imbah mandangar nang anak manyahut. Tapi pina lawas kada tadangar jua nang aak
manutuk baras. Lalu nang uma mambihau pulang, “Luh, banyu sudah manggalagak
(maanggurak) di kuantan, napa maka ikam kada manutuk juwa?”
“Kalapun,”
jar nang anak matan dapur. Bingung nang uma nangapa maksudnya kalapun. Si anak
tadi sabujurnya handak mamadahakan wan umanya pada dalam lasung ada kala,
makanya inya balum manutuk baras. Imbah tu capat-capat nang anak mambuang kala
nang di dalam lasung tadi. Imbah tu inya mamasukkan baras lakatan ka dalam
lasung, lalu bacapat manumbuk baras supaya kawa capat maulahakan wadai gasan
umanya nang lawas mahadangi. Imbah tuntung manutuk, lalu galapung tadi
diambilnya wan tangan sambil mangacak (manggumpal). Imbah bagumpal lalu
dimasukakan ka dalam banyu di kuantan nang rahatan manggurak tadi. Galapung
babungkal nang dibuat tadi lalu timbulan, imbah tu diangkat wan sinduk lalu
dibuati ka dalam piring.
Imbahtu
nang anak mahirisi gula habang wan mamarut nyiur, lalu dibuati ka dalam piring
nang beisi galapung masak tadi. Imbah tu diudak wan sinduk. Imbah diudak, lalu
di atasnya dihamburi nyiur nang baparut. Hanyar disurung wan umanya.
“Ma
ne wadainya,” jar nang anak.
“Nah,
kanapa maka jadi kaini wadainya?” jar nang uma. Lalu nang uma manyuap. “Ae,
nayamnnya.”
“Kayapa
ma, nyaman-kah?”
“Inggih
nak ae, nyaman.”
Kada
lawas mamakani wadai tu, datangan tatangga wan kulawarga nang handak manjanguk
sidin nang garing. Imbah buhannya tadi masuk, lalu nang uma manyurungi wadai
ulahan anaknya tadi.
“Coba
rasai wadai nang diulah anakku, asa nyaman banar!” jar nang uma basurah wan
buhannya nang datangan tadi.
Bubuhannya
lalu marasai, “He eh, dasar nyaman leh,” jer buhannya. “Wadai nangapa ngarannya
ne?”
Nang
uma kaganangan anaknya manyambat kalapun waktu meulah tadi. “Kalapun!” jar nang
uma.
Sampai
wahini, wadai kalapun ne tarkanal kanyamanannya. Hanya haja dialek (pangucapan)
urang-urang Martapura kada lagi manyambatnya kalapun, tapi kelepon. Sampai
wahini urang matan dairah Banjar Kuala umpat manyambatnya kelepon, tapi urang
Banjar Hulu manyambatnya kalapun, atawa kalalapun marga dalam bahasa Banjar
Hulu kada tahu wan vokal (o)
Wahini,
bentuknya wadai ne bulat. Gula habangnya dimasukakan ka dalam wadai manjadi
hinti, lalu disusun sambil dihamburi nyiur baparut. Biasanya wadai nangini
gasan ulih-ulih buhannya nang bulik ka hulu sungai, ka banua urang, wan ka mana
haja marga kanyamanannya.
Kira-kira
banyak haja nang bisa maulah wadai ne walaw kada bagana di Martapura, tapi
rasanya asa balain pang. Mungkin haja bubuhan ibu-ibu nang ada di Martapura ada
baisian resep lain nang dibuati ka wadai ne, nang kada dikatahui urang di luar.
Kisah
ne masih hidup di padang ibu-ibu di desa-desa wan dairah di higanya.
2.
Gunung Batu Bangkai
Gunung
Batu Bangkai ne andakannya di Kacamatan Loksado, Kabupaten Hulu Sungai Selatan,
Kalimantan Selatan. Ngarannya pina anih pang, jar masyarakat di sana jadi
dingarani kayatu marga ada sabuting batu nang mahirip wan bangkai manusia.
Urang-urang di situ beisi kisah awal pamulaan batu bangkai nentu. Jar urang,
batu nentu mangisahakan saurang pamudaan nang bangaran Andung Kuswara. Inya ne
durhaka wan umanya. Ahirnya Tuhan manjadiakan si Andung baubah jadi batu.
Kisahnya mahirip wan kisah Malin Kundang, matan banua Sumatra sana.
Bahari
banar di Loksado ne hidup bibinian nang tuha wan anaknya nang bangaran Andung
Kuswara. Si Andung ne pamulaannya baik banar urangnya wan juwa pintar
batatamba. Inya beisian ilmu batatamba warisan abahnya nang sudah maninggal.
Andung wan umanya hidup rukun wan saling manyayangi. Gawian Andung ne saban hari
bacari kayu wan manabang haur (bambu) ka hutan pakai diulah lanting gasan
dijual ka pasar. Umanya saban hari mancari babuahan wan pucuk-pucuk daun anum
gasan diulah sayur.
Takisah
hari itu Andung ne tulak ka hutan bacari kayu. Kaasikan bagawi, kabalujuran
hari parak kadap, balakas ae Andung ne bulik. Rahatan bulik, Andung ne
mandangar urang bakuriak maminta tulungi. Baparak ae Andung wan suara tadi,
sakalinya ada kai-kai nang takapit batisnya wan kayu. Lalu ditulungi Andung
langsung diubati lukanya. Imbah tu jar kai-kai tadi, “Tarima kasih banyak nak
lah!” sambil sidin meambil kangkalung di gulunya, “Diaku kada kawa mambari
apa-apa salain naini sabagai tarima kasih. Mudahan kangkalung ne mambawa barkah
wan kauntungan wan ikam!” jar kai tadi sambil manjulung kangkalung. Imbah
maubati kai tadi, badadas Andung bulik ka rumah napang hari pina mangadap
sanja.
mbah
sampai di rumah, Andung mangisahakan nang inya alami tadi wan umanya. Imbah
mangisahakan lalu Andung manjulung kangkalung tadi wan umanya sambil baucap,”Uma,
simpaniakan kangkalung ne baik-baik!” Umanya mandam malihat kangkalung tu,
“Tagasnya ne lain kangkalung kaya biasa. Nak, lihati haratnya rupaannya!” Pina
kagum umanya. Imbah tu sidin meandak kangkalung tadi di bawah wadah paguringan
sidin.
Singkat
kisah, hari baganti hari, Andung ne pina taungut saurangan, pina malamun haja.
Di pikrannya inya mamikirakan masa depan isuk hari. Tapi kayapa lagi mun dasar
katurunan urang miskin. Taputar-putar utak mamikirakan, kada lawas kapikiran
handak tulak madam. “Hmm… kayapa mun aku tulak madam haja,” jar Andung dalam
hati. “Mun aku tulak madam, aku kawa maamalakan ilmu pananambaku warisan abah
bahari,” jar Andung pina basumangat pulang. Kahandakannya tadi kada langsung
dipadahakan wan umanya. Andung masih bapikir, mun inya tulak madam kasian
umanya surangan juwa di rumah, tapi munnya kada tulak kada baubah nasib: tulak
ka hutan-manabang kayu-jual ka pasar- tukar
baras-masaki-makani-bakantut-bahira. Kaitu haja saban hari.
Hari
baganti hari. Minggu baganti minggu. Andung ne pinanya kada tahan lagi hidup
miskin. Karaguannya maninggalakan umanya tulak madam hilang kada babakas.
Kahandakannya tulak madam kuat banar, lalu inya bawani mamadahakan
kahandakannya wan umanya. “Uma, Andung handak meubah nasib kita. Andung sudah
lawas mamikirakan wan sudah wani maambil kaputusan gasan hidup. Andung handak
tulak madam ka banua urang. Andung minta ijin wan doa restu, Uma,” jar Andung
nang pina bahati-hati banar baucap. “Anakku, sabujurnya Umamu ne sudah basyukur
banar wan kahidupan nang ada kayani. Tapi mun kahandakan ikam kada kawa ditahan
lagi, tapaksa ae Uma maijinakan wan mambari restu ikam tulak madam,” jar umanya
sambil batitikan banyu mata.
Imbah
dapat ijin wan doa restu umanya, Andung basiap-siap tulak. Inya mambawa saraba sabuting,
wan sasanguan saadanya. Rahatan Andung handak tulak maninggalakan umanya wan
gubuk nang pina tumbusan hatapnya, umanya bapasan wan inya. “Andung …,
ingatlilah wan Uma! Ingati kampung sauarang, wan tanah padatuan kita. Jangan
kada ingat wan Tuhan Nang Mahakuasa. Kayapa haja baratnya hati, Uma kada kawa
mamarahi ikam tulak madam. Mun dasar takdir juwa, kita pacangan takumpulan
pulang,” jar umanya pina sadih banar.
Mandangar
nasihat kuitannya, Andung kada tahan lagi, titikan banyu mata sambil maikup umanya.
“Andung, bawa ja kangkalung ne. Kalu ae kena tapakai gasan ikam,” ujar Uma
Andung baucap. Imbah manyambut kangkalung julungan mamanya, Andung bapamitan
sambil manciumi tangan umanya, lalu umanya mambalasnya wan ragapan nang pisit.
Sasaat, hari pina takang, matahari kaya pajah, angin kaya ampih batiup,
kaduanya hanyut wan kaharuan. Babarapa titik banyu mata umanya gugur di bahu
Andung. “Uma, maapi Andung. Andung banyak-banyak minta rela. Andung bajanji mun
sudah bahasil, Andung bulik ka rumah kita,” jar Andung sambil malapas ragapan
umanya. “Capati tulak Andung, supaya ikam kada kamalaman di tangah hutan.”
Andung
mancium tangan umanya pulang, lalu bapamitan tulak. Andung tulak diumpati
lalambayan tangan umanya di muhara lawang, “Hati-hati naklah, jangan kada ingat
bulik,” kuriak umanya wan suara nang pina basisigan. “Inggih, Ma ae!” sahut
Andung sambil bajalan mangulih ke umanya. Umanya Andung masih kagum kada baugah
pada kadiaman asal walau Andung sudah hilang kada kalihatan lagi. Matan wayah
itu, umanya Andung surangan ja lagi di hutan nang jauh pada kampung urang.
Bulan
baganti bulan sudah Andung maninggalakan umanya. Andung tatap bajalan. Banyak
kampung wan negeri nang dilaluinya. Banyak pangalaman nang didapat. Inya banyak
manambai urang nang minta bantuannya.
Rahatan
siang nang pina panas manggarantang, sampailah Andung di Karajaan Basiang nang
pina sunyi. Rahatan maumpati jalanan kampung, Andung tatamu saikung patani nang
pina hibak kuring wan bisul di awaknya. Balalu Andung manambai patani nintu.
Matan patani nintu, Andung tahu pada di Negeri Basiang lagi takana bancana
panyakit kulit. Patani nang bahutang budi wan Andung tadi balalu mambawai
Andung bagana di rumahnya. Satiap hari hibak rumah urang batatamba wan Andung.
Sunyaan panduduk ditambai ulih Andung, wan sunyaan wigas ampih garingnya.
Ahirnya sampai juwa barita kaharatan Andung ne ka saluruh nagari.
Barita
kaharatan Andung ne sampai juwa wan talinga Raja Basiang. Sang Raja lalu mautus
hulubalang meambili Andung gasan manambai anak bibiniannya nang kana panyakit.
Kada lawas, datangai hulubalang nang diutus tadi mambawa Andung ka istana.
Andung nang miskin wan kampungan nintu kagum malihat kaharatan bangunan istana.
Inya bajalan sambil maitihi satiap buncu istana nang dihiasi banda-banda nang kada
suah dilihatnya. Raja sudah ada di hadapannya. Andung lalu maucap salam dan
hormat kepada sang raja. “Salam sejahtera, Tuanku,” jar Andung wan Baginda.
Sang
Raja menyambut Andung. Raja lalu mamadahakan maksud kahandakannya wan Andung.
“Hai anak muda! Parlu ikam katahui, anakku sudah dua minggu barabah garing kada
badaya sama sakali. Sunyaan pananamba sudah Diaku perintahkan manambai, kadada
saikung-ikung nang sanggup mawigasakan garingnya. Diaku baharap ikam kawa
manambai anakku. Kayapa, sanggup haja kah?” jar tuan raja batakun. “Hamba ne
hanya pangambara nang miskin. Pangatahuan ubat-ubatan ampun hamba masih
sadikit. Mun kenanya hamba kada sanggup mawigasakan Tuan Putri, hamba mohon
ampun Paduka,” jar Andung merendah.
Balalu
Andung dibawai ka kamar anak raja. Anak raja barabah haja, kadada daya barang
sadikit. Muhanya kalas kaya baras, bibirnya tatup rapat wan pina pacah-pacah.
Walau kaitu tatap haja kalihatan cahaya kabungasan wan kalangkaran tuan putri
ne. “Aduhai, bubujuran bungas banar Putri ne,” jar Andung dalam hati. Kada
lawas, Andung mangaluarkan sunyaan kabisaan inya mambanguni sang Putri. Tatap
haja sang Putri kada bagarak sama sakali. Andung talihat bingung. Nang kaya ada
manggarakakan tangan Andung, inya maambil kangkalung barian kai-kai nang suah
ditulunginya di hutan. Andung maminta wan argawai istana supaya disiapakan
banyu dalam mangkuk. Imbah disiapakan, lalu Andung marandam kangkalungnya
setumat. Lalu banyu randaman tadi diambil wan dibacai doa, imbahtu
jantik-jantikan ka muha putri. Kada lawas imbah tu, Putri tadi tabangun.
Matanya nang pina layu, bagamat-gamat tabuka. Kada lawas muhanya langsung
sigar. Ahirnya Putri kawa bangun wan duduk di pambaringan.
Sunyaan
panghuni istana himung kaarayan. Raja kada kawa baucap lagi saking himungnya.
Ahirnya sidin manikahakan Andung Kuswara wan anaknya. Pista bakawinan digawi
tujuh hari tujuh malam. Sunyaan rakyat umpat kaarayan marayaakannya. Si putri
pinanya bahagia banar manarima Andung sabagai lakinya. Kaitu juwa Andung nang
matan panambayan malihat tuan putri langsung karindangan wan putri. Ahirnya
kaduanya malalui hari hari nang bahagia banar.
Kada
sawat sapuluh ahad, ahirnya putri hamil. Si putri mangidam buah kasturi
(kulipisan) matan banua Borneo (Kalimantan). Marga cintanya Andung wan bininya,
lalu Andung mambawai hulubalang gasan mancari buah nintu di Kalimantan. Sampai
di Kalimantan tadangar habar buah nintu ada di Loksado.
Imbah
sampai di Loksado, takajut banar Andung, puhun kasturinya pas banar baandak di
muka rumahnya saurang. Bahancap-hancap Andung mambawai buhan hulubalang wan
prajurit bulikan. Inya kada hakun batamu wan umanya.
Umanya
nang sudah kalihatan kaya nene tuha, jalan gin pina ngalih, mandangar pina ada
suara ribut di luar, langsung ka luar manamui. “ “Andung…, Andung Anakku…!”
suara nene tuha pina suak suara mangiyau Andung. Sambil tabungkuk-bungkuk nene
itu mangapung rumbungan Andung.
Andung
mangulih ka balakang. Takajut inya malihat umanya nang dahulu ditinggalakannya
pina tuha banar wan bungkuk. Marga supan maakui uma, Andung mamarahi, “Hai nene
tuha! Diaku ne raja katurunan bangsawan. Diaku kada tahu wan ikam nang pina
bungkuk, pirut, wan rigat nang kaya ikam,” jar Andung sambil bajalan
maninggalakan umanya.
Asa
tahambur hati umanya Andung imbah mandangar anaknya surang mamarahi. Kada sadar
lagi taucap doa, “Ya, Tuhan Nang Mahakuasa, tampayakan kakuasaan wan
kaadilan-Mu,” jar umanya Andung baucap wan bibir nang bagatar. Baluman karing
liur umanya Andung badoa, kada bahalat kijipan mata, guntur, kilat, wan
papatirnya babunyi manyambar-nyambar. Kilat kada baampihan, langit langsung
bakadap. Angin daras banar, banyu nang kaya ditumpah matan lautan ka bumi. Kada
lawas Andung kuriak-kuriak, “Maapi ulun, Uma…!” Tapi bangaran siksa Tuhan kada
kawa dicabut lagi. Sakijipan mata pulang, awak Andung nang gagah beubah jadi
batu nang kaya bangkai manusia.
Matan
nintu makanya bubuhan urang situ mangarani daerah nintu Gunung Batu Bangkai.
b.
Mite
Seperti juga legenda,
mite merupakan jenis cerita rakyat yang dianggap benar-benar terjadi oleh
masyarakatnya. Walau demikian, ada perbedaan yang mendasar antara legenda dan
mite. Perbedaan antara mite dan legenda terletak pada penokohan, latar, dan
perlakuan terhadap cerita. Kalau tokoh dalam legenda adalah manusia biasa maka
tokoh dalam mite adalah makhluk bukan manusia, seperti jin, mambang, peri,
dewa, hantu, naga, garuda jadi-jadian, dan lain-lain. Karena tokohnya bukan
manusia, maka latar kejadiannya pun bukan di alam manusia tetapi di alam yang
tidak dihuni manusia, seperti angkasa raya, di dalam perut bumi, di dalam
lautan yang luas, dan sebagainya. Sehubungan dengan itu pula, cerita yang
melibatkan makhluk-makhluk gaib bukan manusia, makan ceritanya dianggap oleh
masyarakatnya sebagai cerita yang suci. Penuturan cerita tidak boleh dilakukan
sekehendak hati, tetapi harus terlebih dahulu melakukan upacara ritual
tertentu. Contoh mite adalah lamut.
Ada beberapa indikasi
yang dapat dijadikan bukti bahwa mite Banjar adalah cerita yang dianggap suci.
Bukti-bukti kesucian mite itu adalah sebagai berikut.
a) Ada
tata cara khusus yang harus dilakukan oleh tukang cerita mite sebelaum memulai
bercerita. Tata cara khusus itu adalah upacara ritual yang didahului dengan
membakar kemenyan/dupa disertai dengan doa khusus yang diucapkan oleh tukang
cerita (doa harus diucapkan oleh tukang cerita, tidak boleh diucapkan oleh
orang lain). Tujuan upacara ritual ini adalah agar tidak ada makhluk yang
mengganggu selama pertunjukan mite dilaksanakan.
b) Ada
episode cerita yang berfungsi khusus, seperti untuk mengobati anak yang sakit
(seperti dalam cerita lamut), dan ada juga episode yang bila dipertontonkan
harus didahului dengan upacara ritual yang lebih khusus lagi.
c) Pewarisan
cerita sangat rumit. Ada keyakinan bahwa tidak semua orang dapat mewarisi
cerita, kecuali memang ada tetesan keturunan tukang cerita mite.
d) Di
antara tokoh-tokoh protagonis ada yang dianggap dapat membantu dalam melindungi
diri, menambah wibawa, membantu memperlancar maksud yang diinginkan, dan
membawa keberuntungan. Untuk memperoleh bantuan dari para tokoh itu, seseorang
harus mengakrabinya dengan cara menyenangi lakon-lakonnya, dan menjadikan tokoh
itu sebagai idola.
e) Peralatan
yang digunakan dalam pertunjukan dipercaya mempunyai jiwa sehingga harus
dirawat dan dipelihara dengan baik sesuai aturan.
f) Ada
beberapa peralatan pertunjukan yang dipercaya mempunyai manfaat atau kekuatan
magis, seperti munyak lampu gantung dalam pertunjukan wayang mampu untuk
menyembuhkan penyakit.
contoh
TAMANGGUNG
ARGA SANDIPA BATANGGA AMAS
Ujar bubuhan
tatuha urang bukit nang ba’utu (bagana) di Hulu Maratus sana. Waktu jaman
Walanda bahari di Hulu Maratus sabalah salatan parnah hidup pajuang buhan bukit
nang ngarannya Tamanggung Arga Sandipa Batangga Amas. Sidin nangini, banyak
bangat baisi kajian alias sakti madraguna. Dari babarapa kasaktian sidin
nangini, ada kajian sidin nang kadada urang baisi. Sidin bisa bapanderan wan
buhan binatang nangapa haja, sampai-sampai sidin dikatujui wan buhan binatang
nang ada di hutan maratus nitu. Sidin ne kajutu bangat manolongi buhan binatang
nang lagi kalaparan, sidin kajutu maobati binatang nang lagi luka, masih banyak
lagi kalakuan sidin nang dikatujui wan buhan binatang di sana.
Waktu sidin
hidup, Tamanggung Arga Sandipa Batangga Amas nangini paling muar bangat wan
buhan Walanda nang manjajah banua kita, sampai-sampai ka Hulu Maratus
diharu-haru Walanda jua. Tapi sabatik-batik Tamanggung kada takutan wan
Walanda. Setiap bubuhan Walanda datang ka hutan Maratus, sekong-ekong buhan
Walanda nitu kadada lagi nang kawa hidupnya alias ji’un dapatnya Tamanggung wan
kakawanannya. Gara-gara buhan Walanda banyak nang mati di tangan Tamanggung wan
kakawanannya, lalu sidin diusah-usah walanda tarus (di DPO’kah jar urang wahini
tu), tapi kada suah dapat.
Limbahnya nitu,
Tamanggung Arga ni te garing, bisa jua pang lantaran sidin ne sudah tuha jua,
limbahnya ni tu sidin ne ditangkap buhan Walanda, lalu di bawa ka markas
Walanda di Barabai.
Tamanggung Arga
Sandipa Batangga Amas dibawa ulih Walanda ka hutan handak ditimbak mati.
Bajijir hudah buhan Walanda ne handak manimbak Tamanggung nang dipasung di
batang puhun. Paharatannya handak ditimbak, mandadak tumbur, ribut wan gaduh
bangat hutan di sakitar nitu, eh sakalinya napa jadi tumbur wan ribut,
sakalinya bubuhan binatang-binatang nang ada di hutan nitu nang datang handak
manulungi Tamanggung. Ada undau, hirangan, payau, baruang madu, bayi, ular
sawa, wan banyak lagi binatang-binatang nang datang ka sana handak manulungi
Tamanggung. Buhan Walanda nang malihat liwar banyaknya binatang nang datang
mahamuk wan manyarang, labaram mamparas bukahan, ada nang tasarudup, ada nang
tarujuk kakawanannya surang, ada nang bukah sambil takamih-kamih, pukuknya
takutan bangat tu pang buhannya nitu. Limbahnya buhan walanda kadada lagi, hanyar
buhan binatang nitu malapas pasungan nang manjarat tali di awak Tamanggung.
Pahabisannya, Tamanggung salamat dari hukuman Walanda nang handak ditimbak mati
karena ditulungi buhan binatang-binatang di sana.
(Nintu buhan tatuha di pahuluan
maratus bakesah)
c.
Dongeng
Dongeng adalah cerita
yang semata-mata berisi khayalan. Dongeng tidak dianggap kenyataan apalagi
dianggap suci. Walau demikian, dongeng sangat penting bagi kehidupan masyarakat
awam. Dongeng merupakan cerita yang merakyat, berasal dari rakyat kecil (awam),
dan untuk rakyat. Dengan dongeng, mereka dapat menyalurkan hasrat yang
terpendam dalam dirinya. Apabila legenda dan mite dipertunjukkan di
tempat-tempat tertentu (seperti di rumah seseorang dalam perkawinan), maka
dongeng dapat diceritakan di mana saja, seperti kedai, di sawah sambil menuai
padi, di rumah, dan lain-lain. Penuturan dongeng tidak dibatasi waktu, tempat,
dan ruang.
Tokoh dalam dongeng
bisa manusia dan bisa juga binatang. Tokoh dongeng yang diperankan oleh
binatang disebut fabel. Walau tokoh fabel adalah binatang, namun bukan berarti
cerita tentang dunia binatang, tetapi yang dituju adalah sifat-sifat manusia
yang diidentifikasikan oleh pengarang ke dalam tokoh-tokoh binatang.
BATIS 1000
Ini ti kisah binatang nang bakawan parak wan
rakat banar. Kukura, Lalak, wan Halilipan. Hari itu kukura maundang kawannya
nang badua ne, ada salamatan sadikit jar di rumah kukura. Imbah rame
bapandiran, bamamakan, minum wan lain-lain, si lalak baucap, “Eh buhannya.
Tagasnya ada nang kurang lih? Mulai tadi kita kada baruku, pantas masam banar
tukil.”
“He
eh, maap lah, aku kada ingat manukarakan. Mun kaitu, Lak ikam tukar ka warung
warik di hujung gang!” Ujar kukura sambil manyuruh lalak.
“Jah,
napa maka aku, ikam tuan rumahnya luku kukura ae,” jar lalak.
“Bujur
pang aku tuan rumah, buhan kam tahu haja luku, jalanku palambatnya. Mun ikam
Lak, pasti capat sadikit, ikam harat maluncat!” Jar kukura.
“Ah,
kada kaitu pang, mun soal capat, nyata halilipan pancapatnya, inya baisi batis
saribu,” jar lalak bailing supaya kada kana tugas.
“Bujur
jar kam Lak ae,” ujar kukura.
Ahirnya
halilipan kada kawa mangaras, tapaksaai manukar ruku ka warung. Lalak wan
kukura manunggui di rumah. 10 manit mahadang balum datang juwa, satangah jam
balum datang juwa, sampai sa jam baluman datang juwa halilipan ne manukar ruku.
“Jah,
napa habar ipan ne, maka lawas banar kada datang, kada tahan lagi nah muntung,”
jar lalak gagarunum.
“He
eh, aku baganangan nah, kita tuntii haja, kalu ada napa-napa di jalan!” Jar
kukura mambawa’i lalak.
Langsung
buhannya tulakan handak manuntii halilipan ne. Imbah mambuka lawang, sakalinya
masih ada halilipan di hadapan rumah.
“Nah,
ni ya urangnya, kanapa lawas banar?” Jar lalak manakuni.
“Jah,
tulak haja gin balum aku,” jar halilipan.
“Jadi
maapa ikam tadi?” Jar kukura.
“Jah,
ikam kada malihatkah aku lagi muruk sapatu. Batisku saribu buting, 3 jam gin
kada tuntung mun aku masang sapatu,” jar halilipan.
BAB III
PENUTUP
A. simpulan
Prosa
tradisional Banjar adalah prosa atau cerita rakyat yang berasal dari Kalimantan
Selatan. Prosa tradisional Banjar meliputi tiga jenis yakni legenda, mite, dan
dongeng. Dilihat dari segi isi, prosa tradisional banjar semuanya ada yang
termasuk sastra sejarah dan ada juga sastra undang-undang. Dilihat dari segi
pengaruh, prosa tradisional banjar ada yang masih asli, namun banyak juga yang
mendapat pengaruh sastra Hindu, pengaruh sastra peralihan dan pengaruh sastra Islam.
Legenda merupakan cerita yang oleh masyarakat tradisional dianggap benar-benar
terjadi. Seperti juga legenda, mite merupakan jenis cerita rakyat yang dianggap
benar-benar terjadi oleh masyarakatnya. Dongeng adalah cerita yang semata-mata
berisi khayalan. Dongeng tidak dianggap kenyataan apalagi dianggap suci.
B. Saran
Biasanya prosa Banjar termasuk dongeng diceritakan
kepada anak-anak sebelum tidur. Namun seiring dengan perkembangan zaman,
anak-anak malah menyukai menonton televisi dan para orang tua tidak ada waktu untuk
mendongengkan anaknya sebelum tidur. Oleh karena itu,prosa tradisional atau
cerita rakyat Banjar harus kita jaga dan kita lestarikan. Agar generasi
masyarakat Banjar mengenal budaya Banjar yang kita cintai ini.
DAFTAR PUSTAKA
Effendi,
Rustam. 2011. Sastra Banjar (Teori dan
Interpretasi). Banjar Baru: Scripta
Cendekia.
http://banuahujungtanah.wordpress.com
diakses pada tanggal 10 April 2012.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar