Jumat, 24 Mei 2013

MAKALAH PROSA TRADISIONAL BANJAR



BAB I
PENDAHULUAN

1.      LATAR BELAKANG
Dengan adanya pembahasan tentang prosa tradisional Banjar ini kita dapat mempelajari apa itu prosa tradisional Banjar, jenis-jenis prosa tradisional Banjar, legenda, mite, dan dongeng beserta contoh-contohnya.

2.      RUMUSAN MASALAH
a.       apa itu pengertian prosa tradisional Banjar?
b.      apa itu pengertian legenda dan contohnya?
c.       apa itu pengertian mite dan contohnya?
d.      apa itu pengertian dongeng dan contohnya?

3.      BATASAN MASALAH
a.       menjelaskan pengertian prosa tradisional Banjar.
b.      menjelaskan pengertian legenda dan contohnya.
c.       menjelaskan pengertian mite dan contohnya.
d.      menjelaskan pengertian dongeng dan contohnya.

4.      TUJUAN
a.       memahami pengertian prosa tradisional Banjar.
b.      memahami legenda dan contohnya.
c.       memahami pengertian mite dan contohnya.
d.      memahami  pengertian dongeng dan contohnya.


BAB II
PEMBAHASAN
          Prosa tradisional Banjar adalah prosa atau cerita rakyat yang berasal dari Kalimantan selatan yang mengandung unsur budaya Banjar. Prosa tradisional Banjar meliputi tiga jenis yakni legenda, mite, dan dongeng. Dilihat dari segi isi, prosa tradisional Banjar semuanya ada yang termasuk sastra sejarah dan ada juga sastra undang-undang. Dilihat dari segi pengaruh, prosa tradisional Banjar ada yang masih asli, namun banyak juga yang mendapat pengaruh sastra Hindu, pengaruh sastra peralihan dan pengaruh sastra Islam.
                                                                                                                              

a.      Legenda

Legenda merupakan cerita yang oleh masyarakat tradisional dianggap benar-benar terjadi. Karena dianggap benar-benar terjadi maka legenda disebut juga sebagai sejarah rakyat. Di samping sebagai sejarah rakyat, legenda disebut juga sebagai cerita asal usul, karena di dalam legenda ada bagian yang menceritakan tentang asal-usul, misalnya, asal-usul batu yang berbentuk kapal di objek wisata Pagat dikatakan berasal dari kapal raden pangantin yang menjadi batu. Walau demikian, dalam sastra Banjar, tidak semua legenda berisi cerita asal-usul suatu kejadian.
Perihal yang diceritakan dalam legenda Banjar sangat bervariasi , ada cerita tentang adal-usul nama-nama, seperti cerita asal-usul nama kampung Tajau pecah dan asal-usul tentang padatuan (keturunan/ silsilah), namun ada pula cerita lain yang bukan asal-usul namun segenap isi ceritanya dipercaya oleh masyarakat. Legenda itu misalnya adalah legenda yang berisi cerita tentang seorang tokoh yang berjasa dalam membela kampung halamannya, tentang seorang tokoh yang berjasa dalam membuka suatu hutan belantara sehingga menjadi sebuah perkampungan yang berdiri hingga sekarang, dan tentang seorang tokoh yang berjasa dalam menyiarkan dan mengajarkan agama (Islam).
Sebagai sejarah rakyat, maka semua isi cerita legenda dianggap oleh masyarakat cerita sebagai hal yang benar-benar terjadi. Legenda penuh dengan peristiwa-peristiwa pralogis, walau demikian, bagi masyarakat yang tidak banyak memiliki sumber-sumber tertulis (seperti prasasti), bangunan-bangunan kuno bersejarah (seperti candi), dan bukti-bukti fisik sejarah menurut  ilmu sejarah, maka legenda dapat dijadikan sumber penting untuk bahan dasar yangbersifat pendahuluan untuk menelusuri  sejarah yang sesungguhnya.
Sebagai sejarah rakyat, legenda sangat berpengaruh terhadap pemikiran rakyat.  Masyarakat tradisional, tanpa reserve menerima semua cerita sebagai suatu kebenaran, bukan dongeng. Mereka tidak sekedar menyanjung tokoh protagonist dan mencela tokoh antagonis, tetapi memperlakukan tokoh-tokoh itu sebagai model person (manusia ideal ) yang patut menjadi contoh teladan. Tokoh itu dikenang hingga sekarang.
Tokoh legenda adalah seorang manusia biasa yang boleh jadi seorang yang sakti, pintar dan bijaksana dan atau memiliki kedua sifat itu sekaligus. Untuk melegitimasi seorang pengarang menggambarkan tokohnya itu dengan gaya yang sangat berlebihan (hiperbola), seperti keturunan dewa,muncuk disela buih, turun dari langit, dan sebagainya. Semua itu agar tokoh legenda menjadi lebih disegani, dihormati dan ditaati segala apa yang diperintahkannya.
Semua daerah yang ada di kawasan Banjar mempunyai legenda masing-masing. Salah satu legenda di Hulu Sungai Selatan adalah Datu Naga, di Hulu Sungai Tengah adalah Raden Pangantin, di Amuntai adalah hikayat Lambung Mangkurat, legenda tentang datu-datu yang membangun kampung dan menyebarkan agama di Tapin (Rantau) dan Pelaihari dan lain-lain.
contoh

1.      Kisah Asal Muasal Wadai Kelepon (Kalalapun)
Wadai kalalapun nang ada wayahini tu pamulaannya kada sama wan bahari, bulat-bulat, di dalamnya behinti gula habang. Mun sudah masak imbahtu diracahi parutan nyiur. Wadai nang kaitu jar urang Martapura ngarannya kelepon atawa kalalapun jar urang hulu sungai manyambat.
Kisah asal muasal wadai ne kaini:
Jaman bahari tu ada dua baranak nang hidup baduaan. Takesah umanya si anak rahatan garing. Sidin ne bakahandak handak mamakan wadai. Bahari tu kada kaya wayahini, bila handak maulah wadai banyak macamannya. Bahari mun meulah wadai cukup mambuat baras ka dalam lasung, imbahtu ditutuk, mun parak jadi galapung, lalu dibuati gula habang wan racahan nyiur nang halus-halus, imbahtu hanyar ditutuk (ditumbuk) pulang sampai likat. Mun sudah likat hanyar wadai nang ditutuk tadi diambil wan sinduk. Wadai nang kaya ne dingarani wadai masak lasung, rasanya nang kaya lamak-lamak manis wan nyaman.
Anaknya nang disuruh umanya maulah wadai tadi lalu manuju dapur. Imbahtu inya manjarang banyu di kuantan. Sambil mahadangi banyu masak, inya meambil lasung gasan manutuk lakatan gasan maulah wadai. Imbah lasung dibalik, takajut nang anak imbah malihat kala (kalajengking) di lasung nang handak dibarasihi.
Tagana nang anak antara takutan wan wani imbah malihat binatang tadi. Imbah lawas tadiam, si uma nang kadada mandangar si anak manutuk baras, lalu mangiyau, “Ui Luh! Lambatnya pang, nangapa nang kam gawi?”
“Hadangi satumat,” jar nang anak imbah takajut mandangar bihawan umanya. Nang badiam imbah mandangar nang anak manyahut. Tapi pina lawas kada tadangar jua nang aak manutuk baras. Lalu nang uma mambihau pulang, “Luh, banyu sudah manggalagak (maanggurak) di kuantan, napa maka ikam kada manutuk juwa?”
“Kalapun,” jar nang anak matan dapur. Bingung nang uma nangapa maksudnya kalapun. Si anak tadi sabujurnya handak mamadahakan wan umanya pada dalam lasung ada kala, makanya inya balum manutuk baras. Imbah tu capat-capat nang anak mambuang kala nang di dalam lasung tadi. Imbah tu inya mamasukkan baras lakatan ka dalam lasung, lalu bacapat manumbuk baras supaya kawa capat maulahakan wadai gasan umanya nang lawas mahadangi. Imbah tuntung manutuk, lalu galapung tadi diambilnya wan tangan sambil mangacak (manggumpal). Imbah bagumpal lalu dimasukakan ka dalam banyu di kuantan nang rahatan manggurak tadi. Galapung babungkal nang dibuat tadi lalu timbulan, imbah tu diangkat wan sinduk lalu dibuati ka dalam piring.
Imbahtu nang anak mahirisi gula habang wan mamarut nyiur, lalu dibuati ka dalam piring nang beisi galapung masak tadi. Imbah tu diudak wan sinduk. Imbah diudak, lalu di atasnya dihamburi nyiur nang baparut. Hanyar disurung wan umanya.
“Ma ne wadainya,” jar nang anak.
“Nah, kanapa maka jadi kaini wadainya?” jar nang uma. Lalu nang uma manyuap. “Ae, nayamnnya.”
“Kayapa ma, nyaman-kah?”
“Inggih nak ae, nyaman.”
Kada lawas mamakani wadai tu, datangan tatangga wan kulawarga nang handak manjanguk sidin nang garing. Imbah buhannya tadi masuk, lalu nang uma manyurungi wadai ulahan anaknya tadi.
“Coba rasai wadai nang diulah anakku, asa nyaman banar!” jar nang uma basurah wan buhannya nang datangan tadi.
Bubuhannya lalu marasai, “He eh, dasar nyaman leh,” jer buhannya. “Wadai nangapa ngarannya ne?”
Nang uma kaganangan anaknya manyambat kalapun waktu meulah tadi. “Kalapun!” jar nang uma.
Sampai wahini, wadai kalapun ne tarkanal kanyamanannya. Hanya haja dialek (pangucapan) urang-urang Martapura kada lagi manyambatnya kalapun, tapi kelepon. Sampai wahini urang matan dairah Banjar Kuala umpat manyambatnya kelepon, tapi urang Banjar Hulu manyambatnya kalapun, atawa kalalapun marga dalam bahasa Banjar Hulu kada tahu wan vokal (o)
Wahini, bentuknya wadai ne bulat. Gula habangnya dimasukakan ka dalam wadai manjadi hinti, lalu disusun sambil dihamburi nyiur baparut. Biasanya wadai nangini gasan ulih-ulih buhannya nang bulik ka hulu sungai, ka banua urang, wan ka mana haja marga kanyamanannya.
Kira-kira banyak haja nang bisa maulah wadai ne walaw kada bagana di Martapura, tapi rasanya asa balain pang. Mungkin haja bubuhan ibu-ibu nang ada di Martapura ada baisian resep lain nang dibuati ka wadai ne, nang kada dikatahui urang di luar.
Kisah ne masih hidup di padang ibu-ibu di desa-desa wan dairah di higanya.

2.      Gunung Batu Bangkai

Gunung Batu Bangkai ne andakannya di Kacamatan Loksado, Kabupaten Hulu Sungai Selatan, Kalimantan Selatan. Ngarannya pina anih pang, jar masyarakat di sana jadi dingarani kayatu marga ada sabuting batu nang mahirip wan bangkai manusia. Urang-urang di situ beisi kisah awal pamulaan batu bangkai nentu. Jar urang, batu nentu mangisahakan saurang pamudaan nang bangaran Andung Kuswara. Inya ne durhaka wan umanya. Ahirnya Tuhan manjadiakan si Andung baubah jadi batu. Kisahnya mahirip wan kisah Malin Kundang, matan banua Sumatra sana.
Bahari banar di Loksado ne hidup bibinian nang tuha wan anaknya nang bangaran Andung Kuswara. Si Andung ne pamulaannya baik banar urangnya wan juwa pintar batatamba. Inya beisian ilmu batatamba warisan abahnya nang sudah maninggal. Andung wan umanya hidup rukun wan saling manyayangi. Gawian Andung ne saban hari bacari kayu wan manabang haur (bambu) ka hutan pakai diulah lanting gasan dijual ka pasar. Umanya saban hari mancari babuahan wan pucuk-pucuk daun anum gasan diulah sayur.
Takisah hari itu Andung ne tulak ka hutan bacari kayu. Kaasikan bagawi, kabalujuran hari parak kadap, balakas ae Andung ne bulik. Rahatan bulik, Andung ne mandangar urang bakuriak maminta tulungi. Baparak ae Andung wan suara tadi, sakalinya ada kai-kai nang takapit batisnya wan kayu. Lalu ditulungi Andung langsung diubati lukanya. Imbah tu jar kai-kai tadi, “Tarima kasih banyak nak lah!” sambil sidin meambil kangkalung di gulunya, “Diaku kada kawa mambari apa-apa salain naini sabagai tarima kasih. Mudahan kangkalung ne mambawa barkah wan kauntungan wan ikam!” jar kai tadi sambil manjulung kangkalung. Imbah maubati kai tadi, badadas Andung bulik ka rumah napang hari pina mangadap sanja.
mbah sampai di rumah, Andung mangisahakan nang inya alami tadi wan umanya. Imbah mangisahakan lalu Andung manjulung kangkalung tadi wan umanya sambil baucap,”Uma, simpaniakan kangkalung ne baik-baik!” Umanya mandam malihat kangkalung tu, “Tagasnya ne lain kangkalung kaya biasa. Nak, lihati haratnya rupaannya!” Pina kagum umanya. Imbah tu sidin meandak kangkalung tadi di bawah wadah paguringan sidin.
Singkat kisah, hari baganti hari, Andung ne pina taungut saurangan, pina malamun haja. Di pikrannya inya mamikirakan masa depan isuk hari. Tapi kayapa lagi mun dasar katurunan urang miskin. Taputar-putar utak mamikirakan, kada lawas kapikiran handak tulak madam. “Hmm… kayapa mun aku tulak madam haja,” jar Andung dalam hati. “Mun aku tulak madam, aku kawa maamalakan ilmu pananambaku warisan abah bahari,” jar Andung pina basumangat pulang. Kahandakannya tadi kada langsung dipadahakan wan umanya. Andung masih bapikir, mun inya tulak madam kasian umanya surangan juwa di rumah, tapi munnya kada tulak kada baubah nasib: tulak ka hutan-manabang kayu-jual ka pasar- tukar baras-masaki-makani-bakantut-bahira. Kaitu haja saban hari.
Hari baganti hari. Minggu baganti minggu. Andung ne pinanya kada tahan lagi hidup miskin. Karaguannya maninggalakan umanya tulak madam hilang kada babakas. Kahandakannya tulak madam kuat banar, lalu inya bawani mamadahakan kahandakannya wan umanya. “Uma, Andung handak meubah nasib kita. Andung sudah lawas mamikirakan wan sudah wani maambil kaputusan gasan hidup. Andung handak tulak madam ka banua urang. Andung minta ijin wan doa restu, Uma,” jar Andung nang pina bahati-hati banar baucap. “Anakku, sabujurnya Umamu ne sudah basyukur banar wan kahidupan nang ada kayani. Tapi mun kahandakan ikam kada kawa ditahan lagi, tapaksa ae Uma maijinakan wan mambari restu ikam tulak madam,” jar umanya sambil batitikan banyu mata.
Imbah dapat ijin wan doa restu umanya, Andung basiap-siap tulak. Inya mambawa saraba sabuting, wan sasanguan saadanya. Rahatan Andung handak tulak maninggalakan umanya wan gubuk nang pina tumbusan hatapnya, umanya bapasan wan inya. “Andung …, ingatlilah wan Uma! Ingati kampung sauarang, wan tanah padatuan kita. Jangan kada ingat wan Tuhan Nang Mahakuasa. Kayapa haja baratnya hati, Uma kada kawa mamarahi ikam tulak madam. Mun dasar takdir juwa, kita pacangan takumpulan pulang,” jar umanya pina sadih banar.
Mandangar nasihat kuitannya, Andung kada tahan lagi, titikan banyu mata sambil maikup umanya. “Andung, bawa ja kangkalung ne. Kalu ae kena tapakai gasan ikam,” ujar Uma Andung baucap. Imbah manyambut kangkalung julungan mamanya, Andung bapamitan sambil manciumi tangan umanya, lalu umanya mambalasnya wan ragapan nang pisit. Sasaat, hari pina takang, matahari kaya pajah, angin kaya ampih batiup, kaduanya hanyut wan kaharuan. Babarapa titik banyu mata umanya gugur di bahu Andung. “Uma, maapi Andung. Andung banyak-banyak minta rela. Andung bajanji mun sudah bahasil, Andung bulik ka rumah kita,” jar Andung sambil malapas ragapan umanya. “Capati tulak Andung, supaya ikam kada kamalaman di tangah hutan.”
Andung mancium tangan umanya pulang, lalu bapamitan tulak. Andung tulak diumpati lalambayan tangan umanya di muhara lawang, “Hati-hati naklah, jangan kada ingat bulik,” kuriak umanya wan suara nang pina basisigan. “Inggih, Ma ae!” sahut Andung sambil bajalan mangulih ke umanya. Umanya Andung masih kagum kada baugah pada kadiaman asal walau Andung sudah hilang kada kalihatan lagi. Matan wayah itu, umanya Andung surangan ja lagi di hutan nang jauh pada kampung urang.
Bulan baganti bulan sudah Andung maninggalakan umanya. Andung tatap bajalan. Banyak kampung wan negeri nang dilaluinya. Banyak pangalaman nang didapat. Inya banyak manambai urang nang minta bantuannya.
Rahatan siang nang pina panas manggarantang, sampailah Andung di Karajaan Basiang nang pina sunyi. Rahatan maumpati jalanan kampung, Andung tatamu saikung patani nang pina hibak kuring wan bisul di awaknya. Balalu Andung manambai patani nintu. Matan patani nintu, Andung tahu pada di Negeri Basiang lagi takana bancana panyakit kulit. Patani nang bahutang budi wan Andung tadi balalu mambawai Andung bagana di rumahnya. Satiap hari hibak rumah urang batatamba wan Andung. Sunyaan panduduk ditambai ulih Andung, wan sunyaan wigas ampih garingnya. Ahirnya sampai juwa barita kaharatan Andung ne ka saluruh nagari.
Barita kaharatan Andung ne sampai juwa wan talinga Raja Basiang. Sang Raja lalu mautus hulubalang meambili Andung gasan manambai anak bibiniannya nang kana panyakit. Kada lawas, datangai hulubalang nang diutus tadi mambawa Andung ka istana. Andung nang miskin wan kampungan nintu kagum malihat kaharatan bangunan istana. Inya bajalan sambil maitihi satiap buncu istana nang dihiasi banda-banda nang kada suah dilihatnya. Raja sudah ada di hadapannya. Andung lalu maucap salam dan hormat kepada sang raja. “Salam sejahtera, Tuanku,” jar Andung wan Baginda.
Sang Raja menyambut Andung. Raja lalu mamadahakan maksud kahandakannya wan Andung. “Hai anak muda! Parlu ikam katahui, anakku sudah dua minggu barabah garing kada badaya sama sakali. Sunyaan pananamba sudah Diaku perintahkan manambai, kadada saikung-ikung nang sanggup mawigasakan garingnya. Diaku baharap ikam kawa manambai anakku. Kayapa, sanggup haja kah?” jar tuan raja batakun. “Hamba ne hanya pangambara nang miskin. Pangatahuan ubat-ubatan ampun hamba masih sadikit. Mun kenanya hamba kada sanggup mawigasakan Tuan Putri, hamba mohon ampun Paduka,” jar Andung merendah.
Balalu Andung dibawai ka kamar anak raja. Anak raja barabah haja, kadada daya barang sadikit. Muhanya kalas kaya baras, bibirnya tatup rapat wan pina pacah-pacah. Walau kaitu tatap haja kalihatan cahaya kabungasan wan kalangkaran tuan putri ne. “Aduhai, bubujuran bungas banar Putri ne,” jar Andung dalam hati. Kada lawas, Andung mangaluarkan sunyaan kabisaan inya mambanguni sang Putri. Tatap haja sang Putri kada bagarak sama sakali. Andung talihat bingung. Nang kaya ada manggarakakan tangan Andung, inya maambil kangkalung barian kai-kai nang suah ditulunginya di hutan. Andung maminta wan argawai istana supaya disiapakan banyu dalam mangkuk. Imbah disiapakan, lalu Andung marandam kangkalungnya setumat. Lalu banyu randaman tadi diambil wan dibacai doa, imbahtu jantik-jantikan ka muha putri. Kada lawas imbah tu, Putri tadi tabangun. Matanya nang pina layu, bagamat-gamat tabuka. Kada lawas muhanya langsung sigar. Ahirnya Putri kawa bangun wan duduk di pambaringan.
Sunyaan panghuni istana himung kaarayan. Raja kada kawa baucap lagi saking himungnya. Ahirnya sidin manikahakan Andung Kuswara wan anaknya. Pista bakawinan digawi tujuh hari tujuh malam. Sunyaan rakyat umpat kaarayan marayaakannya. Si putri pinanya bahagia banar manarima Andung sabagai lakinya. Kaitu juwa Andung nang matan panambayan malihat tuan putri langsung karindangan wan putri. Ahirnya kaduanya malalui hari hari nang bahagia banar.
Kada sawat sapuluh ahad, ahirnya putri hamil. Si putri mangidam buah kasturi (kulipisan) matan banua Borneo (Kalimantan). Marga cintanya Andung wan bininya, lalu Andung mambawai hulubalang gasan mancari buah nintu di Kalimantan. Sampai di Kalimantan tadangar habar buah nintu ada di Loksado.
Imbah sampai di Loksado, takajut banar Andung, puhun kasturinya pas banar baandak di muka rumahnya saurang. Bahancap-hancap Andung mambawai buhan hulubalang wan prajurit bulikan. Inya kada hakun batamu wan umanya.
Umanya nang sudah kalihatan kaya nene tuha, jalan gin pina ngalih, mandangar pina ada suara ribut di luar, langsung ka luar manamui. “ “Andung…, Andung Anakku…!” suara nene tuha pina suak suara mangiyau Andung. Sambil tabungkuk-bungkuk nene itu mangapung rumbungan Andung.
Andung mangulih ka balakang. Takajut inya malihat umanya nang dahulu ditinggalakannya pina tuha banar wan bungkuk. Marga supan maakui uma, Andung mamarahi, “Hai nene tuha! Diaku ne raja katurunan bangsawan. Diaku kada tahu wan ikam nang pina bungkuk, pirut, wan rigat nang kaya ikam,” jar Andung sambil bajalan maninggalakan umanya.
Asa tahambur hati umanya Andung imbah mandangar anaknya surang mamarahi. Kada sadar lagi taucap doa, “Ya, Tuhan Nang Mahakuasa, tampayakan kakuasaan wan kaadilan-Mu,” jar umanya Andung baucap wan bibir nang bagatar. Baluman karing liur umanya Andung badoa, kada bahalat kijipan mata, guntur, kilat, wan papatirnya babunyi manyambar-nyambar. Kilat kada baampihan, langit langsung bakadap. Angin daras banar, banyu nang kaya ditumpah matan lautan ka bumi. Kada lawas Andung kuriak-kuriak, “Maapi ulun, Uma…!” Tapi bangaran siksa Tuhan kada kawa dicabut lagi. Sakijipan mata pulang, awak Andung nang gagah beubah jadi batu nang kaya bangkai manusia.
Matan nintu makanya bubuhan urang situ mangarani daerah nintu Gunung Batu Bangkai.


b.      Mite

Seperti juga legenda, mite merupakan jenis cerita rakyat yang dianggap benar-benar terjadi oleh masyarakatnya. Walau demikian, ada perbedaan yang mendasar antara legenda dan mite. Perbedaan antara mite dan legenda terletak pada penokohan, latar, dan perlakuan terhadap cerita. Kalau tokoh dalam legenda adalah manusia biasa maka tokoh dalam mite adalah makhluk bukan manusia, seperti jin, mambang, peri, dewa, hantu, naga, garuda jadi-jadian, dan lain-lain. Karena tokohnya bukan manusia, maka latar kejadiannya pun bukan di alam manusia tetapi di alam yang tidak dihuni manusia, seperti angkasa raya, di dalam perut bumi, di dalam lautan yang luas, dan sebagainya. Sehubungan dengan itu pula, cerita yang melibatkan makhluk-makhluk gaib bukan manusia, makan ceritanya dianggap oleh masyarakatnya sebagai cerita yang suci. Penuturan cerita tidak boleh dilakukan sekehendak hati, tetapi harus terlebih dahulu melakukan upacara ritual tertentu. Contoh mite adalah lamut.
Ada beberapa indikasi yang dapat dijadikan bukti bahwa mite Banjar adalah cerita yang dianggap suci. Bukti-bukti kesucian mite itu adalah sebagai berikut.

a)      Ada tata cara khusus yang harus dilakukan oleh tukang cerita mite sebelaum memulai bercerita. Tata cara khusus itu adalah upacara ritual yang didahului dengan membakar kemenyan/dupa disertai dengan doa khusus yang diucapkan oleh tukang cerita (doa harus diucapkan oleh tukang cerita, tidak boleh diucapkan oleh orang lain). Tujuan upacara ritual ini adalah agar tidak ada makhluk yang mengganggu selama pertunjukan mite dilaksanakan.
b)      Ada episode cerita yang berfungsi khusus, seperti untuk mengobati anak yang sakit (seperti dalam cerita lamut), dan ada juga episode yang bila dipertontonkan harus didahului dengan upacara ritual yang lebih khusus lagi.
c)      Pewarisan cerita sangat rumit. Ada keyakinan bahwa tidak semua orang dapat mewarisi cerita, kecuali memang ada tetesan keturunan tukang cerita mite.
d)     Di antara tokoh-tokoh protagonis ada yang dianggap dapat membantu dalam melindungi diri, menambah wibawa, membantu memperlancar maksud yang diinginkan, dan membawa keberuntungan. Untuk memperoleh bantuan dari para tokoh itu, seseorang harus mengakrabinya dengan cara menyenangi lakon-lakonnya, dan menjadikan tokoh itu sebagai idola.
e)      Peralatan yang digunakan dalam pertunjukan dipercaya mempunyai jiwa sehingga harus dirawat dan dipelihara dengan baik sesuai aturan.
f)       Ada beberapa peralatan pertunjukan yang dipercaya mempunyai manfaat atau kekuatan magis, seperti munyak lampu gantung dalam pertunjukan wayang mampu untuk menyembuhkan penyakit.

contoh
TAMANGGUNG ARGA SANDIPA BATANGGA AMAS

Ujar bubuhan tatuha urang bukit nang ba’utu (bagana) di Hulu Maratus sana. Waktu jaman Walanda bahari di Hulu Maratus sabalah salatan parnah hidup pajuang buhan bukit nang ngarannya Tamanggung Arga Sandipa Batangga Amas. Sidin nangini, banyak bangat baisi kajian alias sakti madraguna. Dari babarapa kasaktian sidin nangini, ada kajian sidin nang kadada urang baisi. Sidin bisa bapanderan wan buhan binatang nangapa haja, sampai-sampai sidin dikatujui wan buhan binatang nang ada di hutan maratus nitu. Sidin ne kajutu bangat manolongi buhan binatang nang lagi kalaparan, sidin kajutu maobati binatang nang lagi luka, masih banyak lagi kalakuan sidin nang dikatujui wan buhan binatang di sana.
Waktu sidin hidup, Tamanggung Arga Sandipa Batangga Amas nangini paling muar bangat wan buhan Walanda nang manjajah banua kita, sampai-sampai ka Hulu Maratus diharu-haru Walanda jua. Tapi sabatik-batik Tamanggung kada takutan wan Walanda. Setiap bubuhan Walanda datang ka hutan Maratus, sekong-ekong buhan Walanda nitu kadada lagi nang kawa hidupnya alias ji’un dapatnya Tamanggung wan kakawanannya. Gara-gara buhan Walanda banyak nang mati di tangan Tamanggung wan kakawanannya, lalu sidin diusah-usah walanda tarus (di DPO’kah jar urang wahini tu), tapi kada suah dapat.
Limbahnya nitu, Tamanggung Arga ni te garing, bisa jua pang lantaran sidin ne sudah tuha jua, limbahnya ni tu sidin ne ditangkap buhan Walanda, lalu di bawa ka markas Walanda di Barabai.
Tamanggung Arga Sandipa Batangga Amas dibawa ulih Walanda ka hutan handak ditimbak mati. Bajijir hudah buhan Walanda ne handak manimbak Tamanggung nang dipasung di batang puhun. Paharatannya handak ditimbak, mandadak tumbur, ribut wan gaduh bangat hutan di sakitar nitu, eh sakalinya napa jadi tumbur wan ribut, sakalinya bubuhan binatang-binatang nang ada di hutan nitu nang datang handak manulungi Tamanggung. Ada undau, hirangan, payau, baruang madu, bayi, ular sawa, wan banyak lagi binatang-binatang nang datang ka sana handak manulungi Tamanggung. Buhan Walanda nang malihat liwar banyaknya binatang nang datang mahamuk wan manyarang, labaram mamparas bukahan, ada nang tasarudup, ada nang tarujuk kakawanannya surang, ada nang bukah sambil takamih-kamih, pukuknya takutan bangat tu pang buhannya nitu. Limbahnya buhan walanda kadada lagi, hanyar buhan binatang nitu malapas pasungan nang manjarat tali di awak Tamanggung. Pahabisannya, Tamanggung salamat dari hukuman Walanda nang handak ditimbak mati karena ditulungi buhan binatang-binatang di sana.
(Nintu buhan tatuha di pahuluan maratus bakesah)

c.       Dongeng

Dongeng adalah cerita yang semata-mata berisi khayalan. Dongeng tidak dianggap kenyataan apalagi dianggap suci. Walau demikian, dongeng sangat penting bagi kehidupan masyarakat awam. Dongeng merupakan cerita yang merakyat, berasal dari rakyat kecil (awam), dan untuk rakyat. Dengan dongeng, mereka dapat menyalurkan hasrat yang terpendam dalam dirinya. Apabila legenda dan mite dipertunjukkan di tempat-tempat tertentu (seperti di rumah seseorang dalam perkawinan), maka dongeng dapat diceritakan di mana saja, seperti kedai, di sawah sambil menuai padi, di rumah, dan lain-lain. Penuturan dongeng tidak dibatasi waktu, tempat, dan ruang.
Tokoh dalam dongeng bisa manusia dan bisa juga binatang. Tokoh dongeng yang diperankan oleh binatang disebut fabel. Walau tokoh fabel adalah binatang, namun bukan berarti cerita tentang dunia binatang, tetapi yang dituju adalah sifat-sifat manusia yang diidentifikasikan oleh pengarang ke dalam tokoh-tokoh binatang.

BATIS 1000
 Ini ti kisah binatang nang bakawan parak wan rakat banar. Kukura, Lalak, wan Halilipan. Hari itu kukura maundang kawannya nang badua ne, ada salamatan sadikit jar di rumah kukura. Imbah rame bapandiran, bamamakan, minum wan lain-lain, si lalak baucap, “Eh buhannya. Tagasnya ada nang kurang lih? Mulai tadi kita kada baruku, pantas masam banar tukil.”
“He eh, maap lah, aku kada ingat manukarakan. Mun kaitu, Lak ikam tukar ka warung warik di hujung gang!” Ujar kukura sambil manyuruh lalak.
“Jah, napa maka aku, ikam tuan rumahnya luku kukura ae,” jar lalak.
“Bujur pang aku tuan rumah, buhan kam tahu haja luku, jalanku palambatnya. Mun ikam Lak, pasti capat sadikit, ikam harat maluncat!” Jar kukura.
“Ah, kada kaitu pang, mun soal capat, nyata halilipan pancapatnya, inya baisi batis saribu,” jar lalak bailing supaya kada kana tugas.
“Bujur jar kam Lak ae,” ujar kukura.
Ahirnya halilipan kada kawa mangaras, tapaksaai manukar ruku ka warung. Lalak wan kukura manunggui di rumah. 10 manit mahadang balum datang juwa, satangah jam balum datang juwa, sampai sa jam baluman datang juwa halilipan ne manukar ruku.
“Jah, napa habar ipan ne, maka lawas banar kada datang, kada tahan lagi nah muntung,” jar lalak gagarunum.
“He eh, aku baganangan nah, kita tuntii haja, kalu ada napa-napa di jalan!” Jar kukura mambawa’i lalak.
Langsung buhannya tulakan handak manuntii halilipan ne. Imbah mambuka lawang, sakalinya masih ada halilipan di hadapan rumah.
“Nah, ni ya urangnya, kanapa lawas banar?” Jar lalak manakuni.
“Jah, tulak haja gin balum aku,” jar halilipan.
“Jadi maapa ikam tadi?” Jar kukura.
“Jah, ikam kada malihatkah aku lagi muruk sapatu. Batisku saribu buting, 3 jam gin kada tuntung mun aku masang sapatu,” jar halilipan.


BAB III
PENUTUP

A.     simpulan

Prosa tradisional Banjar adalah prosa atau cerita rakyat yang berasal dari Kalimantan Selatan. Prosa tradisional Banjar meliputi tiga jenis yakni legenda, mite, dan dongeng. Dilihat dari segi isi, prosa tradisional banjar semuanya ada yang termasuk sastra sejarah dan ada juga sastra undang-undang. Dilihat dari segi pengaruh, prosa tradisional banjar ada yang masih asli, namun banyak juga yang mendapat pengaruh sastra Hindu, pengaruh sastra peralihan dan pengaruh sastra Islam. Legenda merupakan cerita yang oleh masyarakat tradisional dianggap benar-benar terjadi. Seperti juga legenda, mite merupakan jenis cerita rakyat yang dianggap benar-benar terjadi oleh masyarakatnya. Dongeng adalah cerita yang semata-mata berisi khayalan. Dongeng tidak dianggap kenyataan apalagi dianggap suci.

B.     Saran
Biasanya prosa Banjar termasuk dongeng diceritakan kepada anak-anak sebelum tidur. Namun seiring dengan perkembangan zaman, anak-anak malah menyukai menonton televisi dan para orang tua tidak ada waktu untuk mendongengkan anaknya sebelum tidur. Oleh karena itu,prosa tradisional atau cerita rakyat Banjar harus kita jaga dan kita lestarikan. Agar generasi masyarakat Banjar mengenal budaya Banjar yang kita cintai ini.


DAFTAR PUSTAKA
Effendi, Rustam. 2011. Sastra Banjar (Teori dan Interpretasi). Banjar Baru: Scripta
Cendekia.
http://banuahujungtanah.wordpress.com diakses pada tanggal 10 April 2012.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar